Back

Een datagedreven eventstrategie

Wist je dat 70% van alle bedrijven geen data-gedreven eventstrategie heeft?

Events gaan verder dan leuke en gezellige bijeenkomsten met klanten en andere relaties. Je wilt een evenement of beurs die resultaat behaalt. Vaak is de bijdrage van een event aan de business niet inzichtelijk of onzichtbaar. Waardoor evenementen vaak als kostenpost worden gezien.

Transformeer je events daarom in een effectief marketingkanaal met een data-gedreven eventstrategie. Events zijn de enige écht persoonlijke contactmomenten met je klanten, prospects en andere relaties. Of het nu een live, online of een hybride event is. Een goed georganiseerd event zorgt voor een betekenisvolle beleving bij je publiek. En bovenal het voegt waarde toe aan je merk en bedrijf. Door middel van live communicatie kun je direct invloed uitoefenen op je doelgroep, je merk activeren, een bestaande perceptie beïnvloeden en je klanten en prospects in de juiste richting dirigeren naar uiteindelijk een conversie over een vooraf bepaalde periode. Het is de meest impactvolle manier van direct communiceren. Daarom is het belangrijk dat je nadenkt over een data-gedreven eventstrategie in je bedrijf.

Echter er zijn een aantal belangrijke stappen die je vooraf moet nemen, voordat je als marketingafdeling tot een besluit komt om een zakelijk event te organiseren of hieraan deel te nemen. Stappen die je nu vaak voor lief neemt. Waar je niet stil bij staat. Of die gewoon niet ter sprake komen. Maar deze stappen moet je wel kunnen beantwoorden voordat je een besluit neemt.   

Maak events onderdeel van je marketingplan

In de regel maakt een bedrijf elk jaar een nieuwe operationeel jaarplan (AOP). Dit plan is gekoppeld aan de bedrijfsstrategie en segmenten, waarin het bedrijf actief is of actief wil worden. In dit jaarplan staan o.a. groeidoelstellingen, budgetten, investeringen, productontwikkeling, verkoop- en marketingstrategie en distributiekanalen.

Als marketingafdeling ontwikkel je een eigen marketingplan, welke bijdraagt aan het operationeel jaarplan. Je maakt keuzes in go-to-market programma’s, campagnes en de crossmedia mix om je plan te realiseren. Dit is een lastig proces. Je stelt prioriteiten waar je het marketingbudget aan besteedt om het beste resultaat te behalen. Daarnaast heb je te maken met business units en sales die ook van alles willen doen. En alles is natuurlijk even belangrijk. 

Investeren in events zonder
meetbare doelstellingen is weggegooid geld

Hier begint de eerste stap om ook over events na te denken als geschikt marketing middel. Draagt een specifiek event bij aan de marketingstrategie en doelstellingen in je plan? Kan een event een belangrijk touchpoint zijn in de customer journey? En waar in de sales funnel heeft een event dan het meeste effect? Als we op deze manier naar events gaan kijken, maak je vanzelf strategische keuzes of events van toegevoegde waarde zijn of juist niet. Net zoals je dat doet voor social media, advertising, public relations, web en email marketing. Ook al organiseer je maar één evenement per jaar dan loont het al de moeite om voor deze aanpak te kiezen.

Een eventstrategie is geboren

Zo ontwikkel je een data-gedreven eventstrategie. Je maakt weloverwogen keuzes en je kunt deze ook vertalen naar een jaarlijks eventprogramma. Uiteindelijk voorkomt dit ook dat je een evenement ad-hoc organiseert, omdat er een plotselinge vraag komt vanuit sales of directie. 

Wat we nu zien is dat bedrijven hun marketingmix verschuiven naar digital kanalen voor demand generation. Daarnaast blijft het lastig om de opbrengst van een evenement direct aan te tonen, waardoor andere communicatiekanalen effectiever lijken voor een directe omzetstijging.

De kracht van live communicatie

Maar de grote kracht van live communicatie blijft bestaan. Dit blijkt ook uit de Gartner CMO Spend Survey 2021 waar nog steeds gemiddeld 8.4% van het totale marketingbudget aan evenementen wordt besteed. Een evenement is het enige en meest waardevolle communicatiekanaal voor elk bedrijf voor direct contact met klanten, prospects en andere relaties. Essentieel voor de toekomst van elk bedrijf die investeert in langdurige en duurzame relaties.

Vind je dit interessant? Neem gerust contact met ons op.