Back

Event marketing: benut het volledige potentieel uit je events

Ik ervaar in mijn dagelijkse werk dat bedrijven kansen laten liggen in het volledig benutten van het aanwezige zakelijk en maatschappelijke potentieel van hun events en beursdeelnames. In dit artikel leg ik uit hoe je deze kansen beter kunt benutten en maximaal resultaat kunt behalen door toepassing van event marketing.

Maar laat ik eerst de positieve ontwikkeling benadrukken die het belang van event marketing bevestigen:

  • 80% van de C-suite het erover eens is dat eventmarketing cruciaal is voor hun succes (onderzoek Bizzabo 2022).
  • 31% van de marketeers gelooft dat evenementen hun meest effectieve marketingkanaal is (onderzoek Bizzabo 2022).
  • 8.4% van het marketingbudget wordt besteed aan events (onderzoek Gartner CMO state of marketing and strategy 2022).
  • Vakbeurzen in Nederland 2022 (180 stuks) liggen qua aantallen weer op hetzelfde niveau als 2019 (183 stuks) en de verwachting is dat dit de komende jaren alleen maar toeneemt (Monitor Beurzen van Respons en CLC-Vecta 2023).
Kostenpost of opbrengst?

Het is de eeuwige discussie. Zijn evenementen een kostenpost in je bedrijf of dragen evenementen wel degelijk bij aan je groeiambities. Hoe maak je nu als marketingafdeling de resultaten inzichtelijk van je evenementen en blijf je weg van deze discussie? Het antwoord is simpel, maar de weg erna toe niet. Het doel van zakelijke evenementen en beurzen is niet duidelijk genoeg vastgelegd. Evenementen en beurzen worden te vaak beoordeeld op een gevoelsmoment tijdens of vlak na het evenement. Positieve feedback wordt als succes beschouwd, zonder dat er vooraf metrics zijn bepaald om daadwerkelijk de doelstelling te meten. Een resultaatgerichte aanpak ontbreekt. En dat is zonde van de tijd en het geld die je in een evenement of vakbeurs steekt.

Hoe kun je dit veranderen?

De oplossing is zoals gezegd niet moeilijk. Je zal strategisch event management moeten toepassen en zorgen dat je events gaat inzetten als onderdeel van je marketingplan. Events zijn een marketingmiddel die je kunt inzetten om relaties te versterken, thought leadership op te bouwen en het verhogen van brand awareness of internal branding. Hierdoor worden je events een bewust onderdeel van je marketingmix en strategie.

Je zal dus een stap verder moeten denken dan alleen de organisatie van je evenement met een promotiecampagne. Event marketing is het totale plaatje wat je nodig hebt om te komen tot het gewenste resultaat. Je moet begrijpen hoe event marketing bijvoorbeeld kan helpen bij het opbouwen van relaties met prospects en klanten, het genereren van leads, het versnellen van je sales funnel en het verhogen van de event ROI.

Net zoals je dit bijvoorbeeld doet met marketingcampagnes. Je formuleert eerst een duidelijk doel, doelgroep, boodschap en meetbare doelstellingen die bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen en groei. In het geval van events en beursdeelnames heb je nog wat extra aandachtspunten. De totale beleving voor je bezoekers met deelnemersreis, de evaluatie en je opvolgingsstrategie voor en door sales. Strategisch denken en handelen is hierbij een belangrijke vereiste samen met sales en andere afdelingen die nauw betrokken zijn.   

Samenvattend

Event marketing is breder dan het puur organiseren van een evenement op aanvraag of het uitnodigingstraject ontwikkelen voor de deelnemers. Helaas stellen veel mensen event marketing nog steeds gelijk aan event planning. En ondanks het groeiende bewijs die het potentieel van event marketing aantoont, bekijken veel verkoop- en marketingteams het nog steeds door een gedateerde bril van event marketing. Ze organiseren hun events nog steeds op een traditionele manier, zoals ze dat altijd hebben gedaan.

Bovendien worden events en beursdeelnames niet altijd uitgevoerd door ervaren event marketeers. Maar bijvoorbeeld door een andere marketing specialist naast de eigen functie en taken. Dat is een keuze. Maar besef wel dat er hierdoor minder kennis, focus en tijd is om echt succesvol te zijn. Daarnaast leidt het nog steeds tot onbeantwoorde vragen betreffende het resultaat.

Heb je te weinig events of beursdeelnames per jaar om een vaste event manager aan te nemen, dan kun je altijd een ervaren freelance event projectmanager inhuren op projectbasis, die je volledig ontzorgt en direct aan de slag gaat. En tevens zorgt voor maximaal resultaat en beleving van jouw events of beursdeelnames. Succes verzekerd. 

Vind je dit interessant? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.