Header event strategy discover projects Header event strategy-mobile discover projects
Back

Event strategie

Discover Projects adviseert en begeleidt organisaties met het ontwikkelen en implementeren van een event strategie, inclusief de vertaling hiervan naar impactvolle evenementen, congressen en beursdeelnames. Een event strategie speelt een cruciale rol in het omzetten van de bedrijfsstrategie naar een effectief eventbeleid, dat direct bijdraagt aan het realiseren van de strategische bedrijfsdoelen en ambities. Evenementen, congressen en beursdeelnames zijn voor een organisatie de meest belangrijkste contactmomenten met hun doelgroepen. Maar je moet wel de rol en waarde van je evenementen voor je organisatie inzichtelijk kunnen maken. Geen theoretisch verhaal. Maar een in de praktijk bewezen aanpak om de echte impact van al je evenementen, congressen en beurzen in kaart te brengen en vervolgens je eventbeleid hierop af te stemmen naar beter resultaat.

Neem contact op

Back

Wat is een event strategie?

Een event strategie is het fundament voor alle evenementen die je organiseert of waaraan je deelneemt. En cruciaal om te bepalen hoe je events kunt laten bijdragen aan het behalen van je bedrijfs- en maatschappelijke doelen. Zo kun je het maximale resultaat uit je events halen en is het succes makkelijker aantoonbaar.

Met een event strategie bepaal je op hoofdlijnen de richting en keuze voor al jouw events en beursdeelnames via een strategisch raamwerk. Zowel interne als externe events. Live, online of hybride. Het is de doorvertaling van jouw bedrijfs- en marketingstrategie naar de individuele events. Daarmee zorg je dat jouw events en beurdeelnames bijdragen aan een duurzaam bedrijfsresultaat. En dat je events geen op zichzelf staande activiteiten zijn, maar onderdeel van je marketing mix.

Bovendien kun je met een event strategie beter inschatten wat je nodig hebt aan tijd, middelen en budget. Als het goed wordt uitgevoerd, maakt het de planning en uitvoering van je events eenvoudiger. Je krijgt hierdoor meer grip op de uitkomsten en kosten. Het is bewezen dat je met een event strategie zo’n 20-40% efficiĆ«nter werkt en 10-15% bespaart op je kosten.

Wat levert een event strategie op?
  • Je hebt een strategische visie en beleid op events die aansluiten op de strategische organisatiedoelstellingen en maatschappelijke ambities.
  • Je evenementen zijn accountable via meetbare doelstellingen en resultaat (event ROI).
  • Je weet welke rol en waarde events vertegenwoordigen in je organisatie en in je marketingmix.
  • Je krijgt meer grip en controle over de uitvoering en kosten van alle events via een uniforme aanpak en organisatie.
  • Een uniforme aanpak levert betere leveranciersvoorwaarden en schaalvoordelen op.
  • Je waarborgt jullie merkidentiteit en merkbeleving in alle evenementen.
  • Je kunt nee zeggen tegen ad-hoc events die geen duidelijke bijdrage leveren.
  • Je hebt inzicht welke events succesvol zijn, zodat je hierop kunt sturen.
  • Je hebt een eventsprogramma gebaseerd op juiste keuzes en prioriteit voor je bedrijf.
  • Je gaat van faciliterend en uitvoerend naar strategisch en tactisch gesprekspartner.

Wist je dat 70% van alle bedrijven geen event strategie heeft? Dit betekent dat de meeste bedrijven geld en tijd besteden aan events zonder duidelijk inzicht te hebben in de resultaten hiervan. Dat is zonde, omdat je met een evenement of een beursdeelname direct contact hebt met je doelgroep. Een onmisbaar middel in je marketingactiviteiten om bedrijfsgroei te realiseren.

Event strategie: resultaten worden inzichtelijk

Events gaan verder dan leuke en gezellige bijeenkomsten met klanten en andere relaties. Je wilt een evenement dat resultaat behaalt. Vaak is de zakelijke bijdrage van een event niet inzichtelijk of lastig te meten. Hierdoor worden evenementen vooral als kostenpost gezien en heb je vaak interne discussies over de relevantie van evenementen. Het is ook geen geheim dat events een flinke hap uit het marketingbudget nemen. Doordat budgetten meer onder druk staan, versterkt door hogere prijzen en een onzekere economische situatie zullen bedrijven eerder geneigd zijn hun eventbudget te verlagen of te stoppen met bepaalde evenementen. Zonder dat dit besluit gebaseerd is op rationele argumenten. Met een strategisch plan van aanpak heb je houvast, overzicht en kun je sturen op het eindresultaat.

Neem contact op