Header event strategy discover projects Header event strategy-mobile discover projects
Back

Eventstrategie

Discover Projects adviseert en begeleidt organisaties met het ontwikkelen en implementeren van een eventstrategie, inclusief de vertaling hiervan naar impactvolle evenementen, beursdeelnames en sponsoring. Een eventstrategie speelt een cruciale rol in het vertalen van de bedrijfsstrategie naar een effectief eventbeleid, dat direct bijdraagt aan het realiseren van de strategische bedrijfsdoelen en ambities. Evenementen, beursdeelnames en sponsoring zijn voor een organisatie de meest belangrijkste contactmomenten met hun doelgroepen. Maar je moet wel de rol en waarde van je evenementen voor je organisatie inzichtelijk kunnen maken. Geen theoretisch verhaal. Maar een in de praktijk bewezen aanpak om de daadwerkelijke impact van al je evenementen onder de loep te nemen en vervolgens je eventbeleid hierop af te stemmen naar meetbaar resultaten.

Wil je weten of een eventstrategie de juiste oplossing is voor jouw organisatie?
Doe de gratis eventstrategie check en plan een half uur online gesprek met ons.

Neem contact op

Back

Wat is een eventstrategie?

Een eventstrategie is het fundament voor alle evenementen die je organiseert of waaraan je deelneemt. Een strategie is cruciaal om te bepalen hoe je events kunt laten bijdragen aan het behalen van je bedrijfs- en maatschappelijke doelstellingen. Zo kun je het maximale resultaat uit je events halen en is het succes makkelijker meetbaar.

Met een eventstrategie bepaal je op hoofdlijnen de richting en keuze voor al jouw events, beurzen en sponsoring via een strategisch raamwerk. Zowel interne als externe events. Live, online of hybride. Het is de doorvertaling van jouw bedrijfs- en marketingstrategie naar de individuele events. Daarmee zorg je dat jouw events, beurdeelnames en sponsoring bijdragen aan een duurzame bedrijfsgroei. Geen ad-hoc activiteiten, maar gepland en onderdeel van je marketing mix.

Bovendien kun je met een eventstrategie beter inschatten wat je nodig hebt aan tijd, middelen en budget. Als het goed wordt uitgevoerd, maakt het de planning en uitvoering van je events eenvoudiger. Je krijgt hierdoor meer grip op de uitkomsten en kosten. Het is bewezen dat je met een event strategie zo’n 20-40% efficiĆ«nter werkt en 10-15% bespaart op je totale kosten.

Wat levert een eventstrategie op?
  • Je hebt een strategische visie en beleid op events die aansluiten op je strategische organisatiedoelstellingen en maatschappelijke ambities.
  • Je evenementen zijn meetbaar via vooraf bepaalde doelstellingen en KPI’s (event ROI).
  • Je weet welke rol en waarde events vertegenwoordigen in je organisatie en binnen de marketingmix.
  • Je krijgt meer grip en controle op de uitvoering en kosten van alle events via een uniforme manier van werken.
  • Een gecentraliseerde aanpak levert synergievoordelen en betere leveranciersvoorwaarden.
  • Je waarborgt jullie merkidentiteit en merkbeleving in alle evenementen.
  • Je kunt nee zeggen tegen ad-hoc aanvragen die geen duidelijke bijdrage leveren.
  • Je hebt inzicht welke events succesvol zijn, zodat je hierop kunt sturen.
  • Je hebt een jaarkalender gebaseerd op juiste keuzes en prioriteit voor je bedrijf.
  • Je gaat van uitvoerend naar strategisch en tactisch gesprekspartner.

Wist je dat 70% van alle bedrijven geen eventstrategie heeft? Dit betekent dat de meeste bedrijven geld en tijd besteden aan events zonder duidelijk inzicht te hebben in de resultaten hiervan en niet goed weten wat hun evenementen opleveren. Dat is zonde, omdat je met een evenement of een beursdeelname direct contact hebt met je doelgroep. Een krachtig instrument in de marketingmix voor jouw bedrijfsgroei.

Eventstrategie: resultaten worden inzichtelijk

Events gaan verder dan leuke en gezellige bijeenkomsten met klanten en andere relaties. Je wilt een evenement dat resultaat behaalt. Vaak is de zakelijke bijdrage van een event lastig te meten. Hierdoor worden evenementen vooral als kostenpost gezien en heb je interne discussies over de relevantie van evenementen. Het is ook geen geheim dat events een behoorlijke investering zijn. Doordat budgetten meer onder druk staan, versterkt door hogere prijzen en een onzekere economische situatie zullen bedrijven eerder geneigd zijn hun eventbudget te verlagen of te stoppen met evenementen. Zonder dat dit besluit gebaseerd is op rationele feiten. Met een strategisch plan van aanpak heb je houvast, overzicht en kun je sturen op het eindresultaat.

Neem contact op