Back

De event strateeg

De functie van event strateeg is een betrekkelijk nieuwe rol binnen corporates en organisaties en er zijn nog weinig deskundige professionals op dit gebied.

De event strateeg is verantwoordelijk voor de corporate event strategie van alle externe en interne events die worden georganiseerd of waaraan wordt deelgenomen. Een event strateeg zorgt ervoor dat de event strategie naadloos aansluit op de corporate bedrijfsstrategie. En waarbij elk evenement zijn volledige zakelijke potentieel realiseert en bijdraagt aan de groeiambities van de organisatie. Als adviseur en gesprekspartner is de event strateeg de verbinding met senior management en de event managers, die vaak alleen uitvoerend zijn en moeite hebben om op strategisch niveau te acteren.   

Voordeel van een event strategie

Een event strategie is het grotere plaatje. En cruciaal om te bewijzen hoe evenementen effectief bijdragen aan de strategische bedrijfsdoelen voor meer impact en accountability. Het is een compleet gestroomlijnde aanpak voor alle evenementen. Of dit nu extern, intern, live, online of hybride is. Met een event strategie beschik je over een strategisch raamwerk om de richting en keuzes te bepalen welke evenementen je wilt organiseren.

Deze strategie is de vertaling van jouw bedrijfs- en marketingstrategie naar alle evenementen die je organiseert. Het maakt de planning en uitvoering van jouw evenementen eenvoudiger. Je krijgt hierdoor meer grip op de uitkomsten en kosten. Het is bewezen dat je met een event strategie zo’n 20-40% efficiënter bent.

De belangrijkste verantwoordelijkheden van een event strateeg

  • Ontwikkelt een event strategie raamwerk welke events wel of niet worden georganiseerd.
  • Waarborgt een strategische event marketing aanpak voor event ROI.
  • Bepaalt de doelstellingen van elk evenement in overleg met het senior management.
  • Beoordelen en evalueren van bestaande events om verbeterpunten te identificeren. 
  • Stimuleert synergie en optimaliseert de werkprocessen voor het events team.
  • Beheert de relaties met de key event stakeholders, strategische partners en leveranciers.
  • Levert kostenbesparingen door schaalvoordelen te realiseren bij leveranciers
  • Implementeert event ontwikkelingen en nieuwe technologieën die een positieve impact hebben op het resultaat van een evenement.
  • Analyseert deelnemersbehoefte om de relevantie van een event te waarborgen.
  • Formuleert en implementeert een opvolgingsstrategie per evenement om na het event maximaal resultaat te behalen met vervolgacties.
  • Maakt events onderdeel van je marketingstrategie en marketingplan.

Vind je dit interessant? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.